Muzeul Național al Țăranului Român vă invită în perioada 16 octombrie – 9 noiembrie 2014,
să descoperiți, dincolo de Maramureșul fotografilor sau al
documentarelor TV, care vorbesc despre imaginea idilică a unui spațiu
tradițional autentic, chipurile-biografii ale unor oameni ai locului în
care tradiția este permanent animată de scenografia prezentului.
Expoziția Spiritul Săpânței,
proiect intercultural inițiat de artiștii contemporani israelieni Haim
Maor și Nora Stanciu, avându-l ca invitat și colaborator pe Dumitru Pop
Tincu, sculptorul țăran al crucilor Cimitirului vesel din
Săpânța, filtrează ca într-un jurnal vizual subiectiv, povești pictate,
sculptate, cusute sau înregistrate, într-o formulă totodată postmodernă
și melancolică, surprinzînd cu vitalitate și expresivitate un întreg
imaginar al cotidianului țărănesc al locului.
Chipurile lui Haim
Pictura lui Haim este una foarte directă, construită printr-o privire
particulară, care uneori pare că face trimiteri la conturul sintetic al
desenului cu care iconarii încep pictura pe sticlă, dar și la reciclări
ale desenelor flamande, impresioniste, de bandă desenată contemporană
sau ale unui realism poetizat. Chipurile țăranilor pictate de Haim devin
iconuri ale satului maramureșean contemporan într-o reciclare
postmodernă care surprinde sintetic elemente de culoare locală, umor,
atmosferă țărănească, cât și recuperarea unui stil frust, naiv, local,
aglutinat cu interventii personale care țin de un instrumentar specific
artei contemporane. Țăranii lui Haim sunt desenați fotografic chiar dacă
instrumentele de lucru sunt cele clasice: creion, pastel, culori de
apă. Și deși sunt abia iviți de pe suprafața lemnului sau reliefați pe
fundaluri ce amintesc de decorația geometrică a scoarțelor țărănești, ei
devin personaje vii, care te pătrund cu privirea și îți povestesc
întreaga lor viață.
Melancolia și dorurile Norei
Că Spiritul Săpânței este puternic și viu, o demonstrează din plin chiar picturile Norei.
Nora pictează cu sufletul. Precum țăranii lucrau icoanele. Întoarcerea
la autoportret a Norei ne este dezvăluită printr-o serie de treceri
delicat construite, de la expresivitatea frustă și frumusețea decorației
viu colorate de pe ia maramureșeană, a farfuriilor și a ștergarelor de
culme din casele țărancelor, la delicatețea aristocratică a broderiei de
la oraș și a parfumului interioarelor de casă veche, ipostaziate în
atmosfera naturilor statice. Picturală, poetică, melancolică după
ingenuitatea și frumusețea lumii țărănești cu care intră în dialog ușor
și necondiționat, lumea Norei primește din locurile de unde-a plecat
forță și sensibilitate pentru a construi armătura lumii noi în care
locuiește.
Spiritul Săpânței
Lumea maramureșeană a lui Dumitru Tincu, continuatorul lui Ioan Stan
Pătraș, cel ce a făcut din Săpânța un sat viu în moarte, descrie cu
vitalitate și același simț al umorului și spirit ludic, momente
esențiale ale vieții noastre, așa cum sunt dragostea și căsătoria,
maternitatea, muzica, jocul, munca și nu în ultimul rând atât de
exploatata trecere a morții. Poeme scurte în imagine și tablouri naïve
prin excelență, însoțite sau nu de texte la fel de pline de umor și de
vitalitate, scenele lui Dumitru construiesc același peisaj viu ca și cel
al crucilor din cimitirul vesel, cu o scenografie naivă, dar puternic
afirmată în cadrele unei priviri contemporane ale meșteșugului. El poate
fi sigur că are toate elementele prin care lasă celor care îi urmează
și nouă privitorilor și degustătorilor de artă tradițională, un întreg
dicționar în imagini pictate și sculptate prin care Spiritul Săpânței să
dăinuiască.
Curator: Lila Passima
http://www.muzeultaranuluiroman.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.